Alt (alternativní text)

– popis obrázku, fotky nebo videa, který se na vašem webu zobrazí, když se (z jakéhokoli důvodu) obrázek nenačte. 

Je důležitý pro vyhledávače, které podle něj zjišťují obsah média, a taky pro aplikace, které pomáhají slepým a slabozrakým s orientací na webu. Nezapomínejte ho proto vyplnit, zvýšíte tím optimalizaci své stránky.

 

Brief 

– zadání od klienta

Popis všeho, co od vás zákazník očekává včetně záměru/cíle, který má práce splnit.

 

CTA 

– výzva k akcí

Z anglického call to action – tlačítko (butonek ;-)), registrační formulář, výzva k napsání e-mailu, zavolání – prostě cokoli, co nasměruje návštěvníka webu / čtenáře newsletteru / diváka vlogu k tomu, aby vykonal požadovanou akci.

 

CTR 

– míra prokliku

Poměr mezi počtem zobrazení obsahu a počtem kliknutí na odkaz (clik trough rate), obvykle v jednotkách procent. Je možné ho ovlivnit výběrem klíčových slov nebo správně napsaným titulkem.

 

Fold

– zalomení stránky

Obsah webu, který vidíte, aniž byste použili skrolovací tlačítko. Velikost viditelné oblasti závisí na rozlišení monitoru.

 

Landing page

– stránka, na kterou vedou reklamy, placené odkazy apod. a která je přizpůsobená k tomu, aby na ní uživatel snadno provedl požadovanou akci (nakoupil, stal se fanouškem, sdílel…)

 

Normostrana

– 1 800 znaků textu včetně mezer

Jedná se o přenesený výraz z dob, kdy se na stránku v psacím stroji vešlo přesně 60 úhozů na řádek a těch řádků mohlo být nejvýše třicet Šlo tedy vlastně o rozměrovou jednotku. V počítači už se ale o rozměr dávno nejedná, protože je rozdíl, jestli text vysázíme velikostí písma 8 nebo 12 pt a velikost ovlivňuje také to, jaký zvolíme font. Puristé proto musí při použití tohoto výrazu přimhouřit oko, stejně jako to dělají u slova rukopis. :-)

 

Perex

– úvodní odstavec textu

Shrnuje, o čem článek vlastně bude a upozorňuje na zajímavosti.

 

Responzivní design

– design, který se přizpůsobí vašemu zařízení

Nejen přechodu z PC na tablet nebo mobil, ale zohlední také využívání různých webových rozhraní. Je to trochu kumšt a ne vždycky bude zobrazení ideální, je ale fajn, když se o to UX designéři i copywriteři snaží.

 

Rukopis

– autorský text, který odešlete do nakladatelství. 

Dnes už se v rukou psané podobě pravděpodobně nevyskytuje, stejně jako byste asi těžko hledali text naklepaný na psacím stroji. Jedná se proto o přenesený význam.

 

SEO

– opatření, díky nímž vyhledávače určují, jestli web odpovídá vyhledávanému dotazu

 

SERP

– zobrazení několika řádků z vašeho webu jako výsledek hledání vyhledávače po zadání požadovaného dotazu

 

USP

– jedinečný prodejní argument

Důvod, který přesvědčí zákazníka/klienta, aby si vybral právě vaše zboží/službu.