Alt (alternativní text)
– popis obrázku, fotky nebo videa, který se na vašem webu zobrazí, když se (z jakéhokoli důvodu) obrázek nenačte.
Je důležitý pro vyhledávače, které podle něj zjišťují obsah média, a taky pro aplikace, které pomáhají slepým a slabozrakým s orientací na webu. Nezapomínejte ho proto vyplnit, zvýšíte tím optimalizaci své stránky.
Brief
– zadání od klienta
Popis všeho, co od vás zákazník očekává včetně záměru/cíle, který má práce splnit.
CTA
– výzva k akcí
Z anglického call to action – tlačítko (butonek ;-)), registrační formulář, výzva k napsání e-mailu, zavolání – prostě cokoli, co nasměruje návštěvníka webu / čtenáře newsletteru / diváka vlogu k tomu, aby vykonal požadovanou akci.
CTR
– míra prokliku
Poměr mezi počtem zobrazení obsahu a počtem kliknutí na odkaz (clik trough rate), obvykle v jednotkách procent. Je možné ho ovlivnit výběrem klíčových slov nebo správně napsaným titulkem.
Fold
– zalomení stránky
Obsah webu, který vidíte, aniž byste použili skrolovací tlačítko. Velikost viditelné oblasti závisí na rozlišení monitoru.
Landing page
– stránka, na kterou vedou reklamy, placené odkazy apod. a která je přizpůsobená k tomu, aby na ní uživatel snadno provedl požadovanou akci (nakoupil, stal se fanouškem, sdílel…)
Normostrana
– 1 800 znaků textu včetně mezer
Jedná se o přenesený výraz z dob, kdy se na stránku v psacím stroji vešlo přesně 60 úhozů na řádek a těch řádků mohlo být nejvýše třicet Šlo tedy vlastně o rozměrovou jednotku. V počítači už se ale o rozměr dávno nejedná, protože je rozdíl, jestli text vysázíme velikostí písma 8 nebo 12 pt a velikost ovlivňuje také to, jaký zvolíme font. Puristé proto musí při použití tohoto výrazu přimhouřit oko, stejně jako to dělají u slova rukopis. :-)
Perex
– úvodní odstavec textu
Shrnuje, o čem článek vlastně bude a upozorňuje na zajímavosti.
Responzivní design
– design, který se přizpůsobí vašemu zařízení
Nejen přechodu z PC na tablet nebo mobil, ale zohlední také využívání různých webových rozhraní. Je to trochu kumšt a ne vždycky bude zobrazení ideální, je ale fajn, když se o to UX designéři i copywriteři snaží.
Rukopis
– autorský text, který odešlete do nakladatelství.
Dnes už se v rukou psané podobě pravděpodobně nevyskytuje, stejně jako byste asi těžko hledali text naklepaný na psacím stroji. Jedná se proto o přenesený význam.
SEO
– opatření, díky nímž vyhledávače určují, jestli web odpovídá vyhledávanému dotazu
SERP
– zobrazení několika řádků z vašeho webu jako výsledek hledání vyhledávače po zadání požadovaného dotazu
USP
– jedinečný prodejní argument
Důvod, který přesvědčí zákazníka/klienta, aby si vybral právě vaše zboží/službu.